Методична робота





Методичний посібник 

«Формування загальнокультурної компетентності 
шляхом розвитку творчих здібностей учнів
 на уроках музичного мистецтва»
То велика сила – українська пісня. Пісня – велична і могутня, бо несе розуму те, що душі відомо, промовляє до кожного людського серця, до кожної клітинки.
Пісня – це не тільки робота голосових зв’язок, це робота душі і розуму, усвідомлення Божого призначення кожного з нас на цій землі, зв’язок між минулим і майбутнім. Відомо, що уявлення дитини про навколишню реальність започатковуються ще до народження через звуки, що йдуть від матері.
Народна педагогіка вчила матір співати дитині колискові пісні. Маги повинна знати, що через магічні пісенні формули і обереги, відбувається поєднання світу пращурів і сучасників, йде духовна інформація, виробляється віра та світогляд, що у свою чергу дає дитині розуміння правильності буття, а це вже працює на духовне здоров’я дитини.
На думку Галини Хоткевич ми глибоко реагуємо на спів, тому що саме людина є чудовим музичним інструментом. Вона і приймач, і стерео та передавач, і композитор, і виконавець, і творець, що відображає гармонію Всесвіту. Адже чуємо ми не лише вухом, а й шкірою, м’язами, мозком, а головне – хребтовим стовпом, де кожен хребець “відчуває” той чи інший звук, де відбувається вібрація, звільняються та стимулюються енергетичні канали, діє спілкування.
Коли діти стають старші, вони мають теж обов’язково чути, виховуватися на національних традиціях. Адже збагачення особистості передбачає засвоєння як національних, так і світових надбань культури, адже немає самого по собі загальнолюдського. Воно завжди функціонує завдяки національному і виявляє себе через призму національного. Глибинне засвоєння, збагачення національного водночас є і засвоєнням загальнолюдського. Практика засвідчує, що найбільш успішно загальнолюдські цінності засвоюються у єдності з національною культурою. Так, пізнання національного мистецтва, зокрема пісенної творчості, допомагає школярам зрозуміти менталітет українського народу, збагнути його неповторність.
У програмах і поурочних методичних розробках для загальноосвітніх шкіл 1-4 класів та 5-8 класів пропонується концепція музичного виховання школярів на основі української національної культури, що полягає у визначенні провідної ролі музичної народної творчості у духовному вихованні дітей, у зверненні до неї крізь призму її зв’язків з духовним, матеріальним та практичним світом людини тощо. Отож, усі уроки музики повинні бути пройняті думкою, що музична творчість українського народу – не в’януча краса його духовної культури
Виходячи з цього програма з музики має тематичну побудову, яка відбиває закономірності і функції музичного мистецтва. Кожна чверть має свою тему, яка послідовно поглиблюючись розвивається від уроку до уроку. Зокрема, програма з музики включає таку тему “Музика мого народу”, яка вивчається у І чверті і продовжує вивчатись у II чверті (4 клас). Ця тема дає можливість для ознайомлення та вивчення учнями різних видів музичного фольклору. Ознайомившись з пісенним матеріалом, який пропонує нам програма у даних чвертях, ми побачили, що в І чверті майже не використовуються народні пісні, в основному авторські. А у II чверті вже є в достатній кількості, зокрема такі як: “Ой за гаєм, гаєм”, “Ой джиґуне, джиґуне” (виконання), “Колискова” (слухання) тощо.
Але, на жаль, такого виду як інструментальний фольклор не використовується. Проте вчитель при розучуванні властивості даної теми духовного виховання учнів засобами музичної народної творчості, завжди може включити інструментальний фольклор до уроку музики або і в проведення будь-якого виховного заходу, пов’язаного з музичною народною творчістю.
Нами розроблено план-конспект уроку з музики з використанням інструментального фольклору, який можна проводити у 4 класі загальноосвітньої школи, де ми пропонуємо ознайомлення з українськими народними інструментами у поєднанні з пісенним та музичним матеріалом. Урок розпочинається тим, що учні входять до кабінету музики під звучання “Подільської польки” у виконанні ансамблю українських народних інструментів, що створює відповідний емоційний настрій учням на весь урок, націлює їх на тему уроку.
Під час повідомлення теми і мети уроку потрібно використовувати віршовані твори про інструменти. А також цікаві розповіді, з яких учні дізнаються історію походження народних інструментів. Вступна бесіда готує дітей до активного засвоєння матеріалу, під час розповіді доцільним буде показ самих інструментів, ілюстрацій. Бесідою вчитель створює відповідний ґрунт – проводить підготовчу роботу для того, щоб учні краще сприйняли під час слухання музики та знайомства з інструментами. Допомагають вчителеві в цьому позитивні емоції, що стимулюють діяльність, пошук, мислення, вони дають натхнення, змушують глибше вникати в зміст предмета, явища.
У навчально-виховному процесі позитивні емоції допомагають вчителеві активізувати діяльність дітей, підготувати їх до сприймання музичного твору і тим самим зробити процес сприймання більш позитивним. Адже процес сприймання музики є складним, розвиток якого є основою виховання музичної культури школяра А урок музики покликаний виховувати музичну культуру учня, як необхідну частину його духовної культури. В основі сприймання лежить здатність чути і переживати музичний зміст як художньо-образне відображення дійсності. Сприймання музики – це єдність емоційного і свідомого, а не тільки самостійний вид діяльності на уроці. Його розвиток відбувається у процесі розучування пісень, танців, гри на дитячих музичних інструментах. Від пасивного слухання до активного сприймання і до активної праці над музичним матеріалом – основний шлях повноцінного сприймання.
На уроці дітям демонструють інструменти, використовують наочність, які супроводжуються розповідями про інструменти. Адже інструменти свідчать про історію, культуру нашого народу. Особливо дітей зацікавить кобза. Бажано на урок запросити кобзаря. Саме його яскравий образ увів би дітей до сприйняття цього інструменту, а його пісні відобразили б історичне значення кобзи. Ознайомлення із сопілкою потрібно розпочати з демонстрації гри. Діти співають пісеньки про сопілку. Також розповідають про скрипку, демонструючи пісні про скрипку у виконанні скрипки. Таким же чином ознайомлюють з бубном, цимбалами, лірою, волинкою, ріжком, тулумбасами, очеретиною.
В кінці уроку кобзар та козак Мамай роздають сувеніри-листівки із зображенням музичних інструментів, саморобні книжечки у вигляді бандури із піснями, в яких згадуються музичні інструменти.
На уроці доцільно використовувати наочність, що сприяє кращому сприйманню дітьми інструментів. Також потрібно використовувати пісні, де згадуються музичні інструменти, а також пісні та мелодії у виконанні нових музичних інструментів.
Обов’язково треба зробити підсумок уроку на таких орієнтованих питаннях: Яка тема уроку? З якими інструментами ми познайомилися? Які пісні, де згадуються ці інструменти ви знаєте? тощо. Домашнє завдання можна задавати такого плану: які мелодії у виконанні цих інструментів, де згадуються ці інструменти? Слухаючи по радіо чи телебаченню троїсті музики, чи народний ансамбль, вміти розпізнати той чи інший інструмент.
Ми пропонуємо провести літературно-мистецький вечір “Світова слава української пісні”. Святково оформлена зала (книжки, рушники, портрети, висловлювання видатних діячів світової культури про українську пісню, калина). У глибині кону гурт дівчат і хлопців співає пісню “Десь тут була подоляночка”. Вона звучить спочатку тихо, потім голосніше.
Виходять п’ять учнів і по черзі зачитують про красу української пісні різні вислови, цитати про пісню. Діти наводять приклад про заборону української мови, пісні, паралельно зачитують матеріал, де зарубіжні автори зачаровувалися українською піснею. Це вводить слухачів і учнів в стан гордості за рідну мову.
Потім розповідається про значення української пісні у Європі, зокрема Польщі, Чехії, Болгарії, Сербії і Хорватії, Румунії, Німеччині Доводять значення української пісні в творах поетів, композиторів, де зустрічаються також українські пісні і в фольклорі цих країн. Тут використовуються українські пісні, щоб надати глибшого враження.
Також у формі реферату зачитуються українська пісня в Америці, Австралії, Японії, на африканському континенті. Під час розповіді та наведених прикладів, обов’язково виконуються ті чи інші пісні або слухається запис. Це робиться для того, щоб учні мали певне уявлення про цю пісню, знали яка саме полюбилася тій чи іншій країні.
Ми навели основні форми впровадження українського музичного фольклору та його вплив на естетичне виховання учнів. Але їх є безліч і від педагога залежить, чи буде наша духовність на найвищому рівні.
Важливу роль у пропаганді музичної народної творчості покликана відігравати реакція дитячих музичних передач українського радіо та телебачення, а також різноманітні концерти, виступи різних груп, співаків.
Таким чином, пісенна творчість народу набуває особливого виховного значення саме сьогодні, коли Україна, ставши на шлях незалежності, виборює собі чільне місце серед держав Європи. В таких умовах педагогів особливо хвилює те, що частина молоді і підлітків віддають перевагу далеко не кращим пісенним творам, що негативно впливає на їх естетичну та духовну вихованість. Тому потрібно спрямувати усі зусилля тих, хто займається духовним вихованням підростаючого покоління на те, щоб молодіжне середовище не проникали безідейність, пошлість, низькопробна духовна продукція.
4. Додатки. Творчий доробок вчителя.
4.1. Сучасність музики Й.Баха.
( 7 клас, урок №1 )
Мета уроку: формування високих музичних смаків; поглиблення понять «музичний стиль», розвиток аналітичних здібностей учнів, проаналізувати особливості будови, стилю музики Баха, продовжити знайомство з життям та творчістю Й.С. Баха, навчити визначати багатоголосся в фугі, розвивати уміння аналізувати, порівнювати.
Обладнання:  комп’ютер, баян, портрет Й.С. Баха, Л Квінт, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований
                                           Хід уроку:
I.Організаційний момент.
1.Музичне вітання. Після привітання вчитель нагадує учням, що правильна відповідь на запитання вчителя під час уроку дорівнює одній ноті на нотному стані, і кожен учень може отримати оцінку високого рівня, якщо вчитель назвавши його прізвище заграє тризвук, достатнього рівня – якщо зазвучить інтервал (два звуки).                                      
ІІ. Тема уроку, постановка завдань перед учнями.
Слухання музики. Вчитель просить учнів прослухати музичний твір.
 Звучить уривок музики (Токката і фуга ре мінор Й.С.Баха).
- Що це за музика? Хто її автор? (Це музика І. С. Баха)
- Як ви визначили, що це музика Баха? (Орган, поліфонічна музика)
На екрані - портрет І. С. Баха (Слайд 1)
ІІІ. Повторення пройденого матеріалу по біографії композитора.
Учитель: Що ми знаємо про Баха? (Учні перераховують знайомі біографічні факти). Основні періоди творчості І.С. Баха.
Робота з роздатковим матеріалом: пронумерувати матеріал у вірній послідовності, спираючись на повідомлення учня і презентацію на тему, для подальшого вклеювання в зошит у хронологічному порядку.
- Бах служив міським органістом у церкві.
 - Кеттен (1717 - 1723)
- Інструментальний період творчості, писав клавирную і оркестрову музику.
- Бах служив капельмейстером при дворі.
- Лейпциг (1723 - 1750)
- Органний період творчості: писав твори для органа.
- Кантатно-ораторіального період творчості:
- писав вокально-інструментальні твори: кантати, ораторії.
 - Веймар (1708 - 1717)
- Бах служив кантором (керівником хору) співочої школи при церкві.

- Розповідь учня по презентації про основні періоди творчості І.С. Баха (самостійна робота класу з роздатковим матеріалом).
(Слайди 2-4)
- Скільки творів прозвучало: одне або два? (Два)
- Як ви дізналися?
- Перший твір - «Токата».
Учитель пояснює значення слова «токата» і особливості цього жанру. Запис на дошці (учні - в зошитах):
 Токката - віртуозна музична п'єса для клавішних інструментів, витримана у швидкому, чітко ритмованому  русі.
-         Другий твір - фуга. Що таке фуга?
 Повторення матеріалу 6 класу. Учні пояснюють своїми словами. Запис на дошці (учні - в зошитах):
 Фуга - багатоголосний твір, заснований на проведенні однієї, двох, трьох тем в усіх голосах за певним планом.
Голоси вступають один за одним, як би наздоганяючи або відповідаючи одне одному, весь час розвиваючись: то розходячись, то зустрічаючись, то сплітаючись і звучачи разом. Всі вони однаково важливі. Тут немає поділу на головний голос і акомпанемент. Такий тип музики називається поліфонією. (слайд 7). Таким чином, поліфонія - вид багатоголосся, де всі голоси ведуть свої самостійні, однаково виразні мелодії. Вершиною поліфонічного мистецтва є фуга.
 Поліфонія - вид багатоголосої фактури, заснованої на одночасному поєднанні і розвитку кількох самостійних мелодійних голосів.
 Гомофонія - вид багатоголосої фактури, в якій один голос (мелодія) головує, а інші голоси акомпанують.
 Учитель пропонує прослухати цей музичний твір ще раз і простежити за розвитком музики.
Завдання:
- За допомогою словника естетичних емоцій визначте характер музики; які почуття виникають у вас при слуханні цього твору?
- Простежити за тим, скільки разів і як буде звучати тема. відзначаючи початок кожної теми підняттям руки.
 Аналіз музики:
- Скільки разів звучала тема? (4)
- Чи завжди вона звучала однаково? Що мінялося? (Тема звучала в різних регістрах)
- Тема звучала одночасно у всіх голосах або по черзі? (По черзі, перебігаючи з голосу в голос)
- Як будується фуга? (Як бесіда рівноправних співрозмовників)
- Які почуття виникли у вас при слуханні цього твору?
- Про що написав Бах, яка головна ідея його творчості в цілому? (У його музиці втілилась ідея вселенської гармонії, гармонії світу, людини) Слайд 8.
Учитель звертає увагу на те, що головне в музиці Баха - її внутрішній зміст. Сутність музики Йоганна Себастьяна Баха - в найглибшій людяності, самовідданої любові до людей. Він співчуває людині в горі, розділяє його радості, співчуває прагненню до правди і справедливості. У своїй музиці Бах показує саме благородне і прекрасне, що таїться в людині. Це музика піднімає, «розпрямляються» людини.
- Як ви думаєте, чи близька музика Баха сучасному поколінню? (Відповіді учнів)
- Чим пояснити популярність його музики і тягу до неї в наші дні? (Відповіді учнів)
ІV.Розучування пісні.
Прослухайте пісню Л. Квінт і визначте до якого типу музики вона відноситься поліфонії чи гомофонії? (Демонстрація пісні з відеороликом)
- Яка музика прозвучала  - «серйозна» чи «легка»?(Серйозна)
Учитель пропонує розучити пісню і звертає увагу на засоби музичної виразності під час розучування.
- Який характер мелодії? (Мелодія співуча, широка, в ній відчувається сила, внутрішня впевненість, зібраність)
- Визначте, в якому ладу написана пісня? (В мажорному ладу)
Незважаючи на зовнішню несхожість творів Баха і Л. Квінт вчитель ставить перед школярами завдання:
- Знайдіть те спільне, що об'єднує по внутрішньому змісту  органну токату і фугу Баха з піснею Л. Квінт?
(Обидва цих твори допомагають людям відчути в собі почуття власної гідності, прагнення до правди, справедливості, шляхетності і т.д.)
Розучування  мелодії та робота над двухголоссям проводиться з опорою на нотний запис на дошці, текст на столі у кожного.
При розучуванні слід домагатися компактного звучання хору, уникати форсованого звуку, прагнути до активності дихання і чіткої дикції, проспівування довгих звуків в кінці фраз, одночасного закінчення слів .
На цьому уроці розучуємо 1-2 куплет пісні.
Виконання  вивченого матеріалу пісні «Здрастуй світ» всім класом, стоячи.
 Учні співають 1 куплет пісні (Учитель оцінює виконання.)
 Після розучування можна задати ще одне запитання:
- Ви правильно зазначили, у чому подібність токати і фуги Баха і пісні Л. Квінт. А що ж їх відрізняє? (Це питання можна дати дітям для роздумів, як домашнє завдання)
(Твори написані в різних жанрах, у них різний музичний склад: гомофонно - гармонічний, поліфонічний, музика Баха віртуозна і масштабна, Л. Квінт - проста і лаконічна і т.д.)
V.Музично-оцінна пауза.
 Учитель виконує на фортепіано ту кількість акордів і інтервалів, які «заробили» учні на цьому етапі уроку. Називає прізвища учнів, які отримали оцінки.
VI.Підсумок уроку.
Слайд 9.(створення вірша у формі синквейн)
Перший рядок - тема синквейна, містить в собі одне слово (зазвичай іменник або займенник), яке позначає об'єкт або предмет, про який піде мова.
 Другий рядок - два слова (найчастіше прикметники), вони дають опис ознак і властивостей обраного в синквейні предмета чи об'єкта.
 Третій рядок - утворений трьома дієсловами або дієприслівниками, що описує характерні дії об'єкта.
 Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає особисте ставлення автора до описуваного предмету синквейна чи об'єкту.
 П'ятий рядок - одне слово-резюме, що характеризує суть предмета чи об’єкта.
Чітке дотримання правил написання синквейна не обов'язково. Наприклад, для поліпшення тексту в четвертому рядку можна використовувати три або п'ять слів, а в п'ятому рядку - два слова. Можливі варіанти використання інших частин мови.
 Написання синквейна є формою вільної творчості, що вимагає від автора вміння знаходити в інформаційному матеріалі найістотніші елементи, робити висновки і коротко їх формулювати.
Домашнє завдання: пригадати та повторити матеріал минулих років про Л.Бетховена.
  

4.2. Календар життя Л. Бетховена.
( 7 клас, урок №2 )
 Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю композитора, використовуючи сучасні методи і прийоми. Формування музично-інформаційної культури особистості: придбання основ музично-теоретичних та музично-історичних знань. Освоєння первинних навичок аналізу та оцінки прослуханих музичних творів. Розвиток активності сприйняття музичних творів і висловлювання учнями власної думки про прослухане. Розвиток в процесі заняття творчого потенціалу, асоціативності мислення. Виховання музично-пізнавальних потреб та інтересів.
Форма заняття: календар життя знаменитого музиканта.
Обладнання: написи "Музична міні-друкарня", "Видавнича рада", "Розробники календаря", "Художники - оформлювачі"; календар, книга, вимпел, брошура, газета; картки - мудрі думки з висловлюванням про творчість Л.Бетховена; таблиці: "Слуховий аналіз музичного твору" і "Колірна гамма"; дирокол, стрічка, степлер, клей, кольорові олівці, ватман - 10 шт., папір для офісної техніки - 20 шт; магнітофон, фортепіано.
Музичний матеріал: Л.Бетховен, соната №14 «Місячна».

Хід уроку
1. Організаційний момент:
Вчитель: Доброго дня діти!  Сьогодні ми зібралися з вами в музичній міні - друкарні, щоб представити життєвий шлях Людвіга ван Бетховена у формі… а втім, перед собою ви бачите друкарські видання - збірка, книга, календар, газета, вимпел.
Прийом "Як?". Даний прийом ефективно може бути використаний для роботи з виникаючими проблемами. Проблеми вирішуються за допомогою питання "Як?".
Хід прийому: як ви думаєте, в якій формі краще нам представити видання, враховуючи обмежений час - 45 хвилин?
(Учні пропонують свої варіанти.)
Вчитель: діти, я вислухала ваші варіанти, і вважаю, що потрібно погодитися всім нам з… і вибрати форму - календар життя знаменитого композитора. (Показ портрета)
Наша музична мінідрукарня складається з 2-х цехів:
1 цех – редакційний, в якому вам необхідно виконати завдання:
1. Детально вивчити біографію композитора і виділити факти та події, що мали особливе значення в його житті.
2. Дізнатися про людей, що зробили найбільший вплив на становлення життєвих переконань, що визначили поворот  долі композитора.
2 цех - оформлювальний. Ваше завдання - оформити календар, який буде складатися з 6 розділів.
Всі ви є авторами календаря і художниками - оформлювачами, а присутні гості - видавнича рада, яка наприкінці заняття винесе свою рецензію - сподобався календар чи ні.
2. Перевірка домашнього завдання:
Вчитель:  Для того, щоб якісно і швидко скласти календар я розділила заздалегідь вас на міні-групи, і ви отримали домашнє завдання.
Отже, слухаємо……….(імена дітей), їх завдання - зробити підбірку "Короткі відомості про композитора". Ці відомості ми розмістимо на титульному аркуші.
Учні: На титульному аркуші ми розмістимо: портрет композитора, роки його життя і смерті - 1756-1791 рр.. і невелику інформацію - австрійський композитор, ….?
Вчитель: Добре. Приклейте зібраний матеріал на титульний лист. А ми переходимо до другої сторінки.
Прийом "ПНІ". Даний прийом націлений на актуалізацію емоційних відносин у зв'язку з текстом. При читанні тексту пропонується фіксувати у відповідних графах таблиці інформацію, що відображає:позитивні сторони явища П +; негативні сторони явища Н -;а також інформацію, яка просто зацікавила читача.
Підсумок прийому:
Наступна міні - група розробників календаря отримала завдання - створити таблицю "Хронологія історичних подій і фактів". Давайте послухаємо як вони з цим справилися.
Учні:  Ліля, Настя, Надя: Таблиця складається з 4-х блоків - це дитинство, Боннський період, Відень, пізня творчість.(Показ репродукції картин)
Дитинство.
Людвіг ван Бетховен народився 16 грудня 1770 року у сім'ї придворних музикантів у м. Бонн. Батько, будучи обдарованою людиною: придворний тенорист, викладав вокал, теорію музики та гру на клавесині, — скоріше шкодив, ніж розвивав здібності хлопчика. Помітивши його талант, батько вирішив зробити з дитини клавісиста - вундеркінда, але зразу ж після перших концертів батько заспокоївся, тому що результати були невтішні. Знаменитий композитор, органіст, письменник, Крістіан Готліб Нефе, у котрого юний Бетховен навчався з 1779 року, по-справжньому вплинув на художнє формування Бетховена. Нефе ознайомив свого учня з великими німецькими композиторами минулого. Глибоке вивчення «Добре темперованого клавіру»
 Й. С. Баха залишило слід в творчості Бетховена. Його музиці була характерна поліфонія. А ось до фуги композитор звернувся вже у останньому періоді творчості. Саме Нефе познайомив Бетховена з творами Генделя, які теж мали певний вплив на подальшу творчість.
Боннський період.
Цей період життя не виділяється високою творчою продуктивністю. Молодий композитор писав досить повільно. За десять років він написав не більше 50 творів. Але, не зважаючи на це, цей період художнього формування був важливим для Бетховена. Він працював у різних жанрах, зумів знайти риси своєї творчої індивідуальності. Бетховен був висококультурною особистістю, не зважаючи на те, що з 11 років він перестав відвідувати школу. Свій світогляд він розширив тільки завдяки самовихованню. Він вивчив французьку та італійську мови, знав латиницю і все життя поважав класичну літературу. Читав літературу грецьких письменників, знав напам'ять багато творів Шекспіра. З дитинства був добре знайомий із німецькою літературою. Пізніше до числа його захоплень додалася перська поезія, в тому числі філософські вірші Хайям Омара.
Велику роль у розвитку творчості Бетховена відіграли такі великі композитори як Моцарт та Гайдн. Вже з першого знайомства Моцарт був приємно вражений імпровізаціями Бетховена і запевнив перед своїми друзями, що це — молодий музикант з великим майбутнім. А Гайдн, у свою чергу, коли бував у Бонні, погодився керувати його заняттями. Він був у захваті від почутої кантати Бетховена.
Відень.
Восени 1792 року Бетховен переїхав у Відень, з того часу життя і творчість композитора були пов'язані з Віднем. Коли Людвіг ван Бетховен приїхав у Відень, то почав виступати як віртуоз-піаніст в аристократичних салонах, де зразу ж зазнав великого успіху. Його неповторний дар і майстерність не мали рівних собі серед піаністів того часу. На першому виступі перед широкою аудиторією Бетховен виконав свій фортепіанний концерт B-dur — це перший концерт, який був визнаний під № 2. В цей час Бетховен також готує до видання три свої фортепіанні тріо op. 1 — перший цикл, якому автор присвоїв номер опусу. Ці виступи у Відні принесли Бетховену великий успіх. Після концертів у Празі та Берліні були опубліковані перші фортепіанні сонати ор. 2, присвячені Гайдну. З того часу Бетховен — віртуоз і композитор — завойовує любов широкої аудиторії. Йому вдавалося не тільки виконувати свої твори, а відразу ж їх публікувати.
Пізня творчість.
У пізній творчості Бетховена найбільше виділяється тяга до філософсько-піднятого відображення дійсності, поглибленого мислення. Це завжди було характерно для Бетховена. Новизною у пізній творчості Бетховена є «вальсова» тема. Разом з тим в музиці, побудованій на народно-жанрових і пісенних темах, Бетховен звертається до варіаційних прийомів розвитку. У цей період композитора як ніколи приваблювала хорова музика. Він створив хоровий фінал у Дев'ятій симфонії, «Урочисту месу» і залишив величезну кількість нарисів до хорових творів, яким так і не довелось вийти у світ.
Творчі замисли Бетховена народжувались безперервно. Мріяв написати «Реквієм» і музику до «Фауста», написати нову шкалу фортепіанної гри. Маючи за плечима безмежну кількість творів, Бетховен до останнього моменту свого життя почувався так, ніби не написав ще ні однієї ноти. Фортепіанна соната була для Бетховена найбільшою формою вираження його думок і почуттів, його головних художніх напрямків. Композитор на фортепіано імпровізував найчастіше у сонатній формі. У цих імпровізаціях зароджувались образи його майбутніх шедеврів. Кожна Бетховенська соната — завершення художнього твору; всі разом вони утворюють скарб класичної думки у музиці. Всі сонати Бетховена відрізняються одна від одної. Деколи композитор не дотримується традиційних тональних співвідношень. І завжди сонатний цикл виходить цілісним організмом, в якому всі частини і теми об’єднуються між собою глибокими, часто прихованими від зовнішнього слуху внутрішніми зв'язками.

1.      Повторення пройденого матеріалу.
Практика та обробка умінь. Слуховий аналіз музичного твору:
Вчитель: Молодці. Оформіть зібраний матеріал на лист календаря, а ми працюємо далі. Людвіг Бетховен склав багато творів. І один з них ви вже чули. Зараз прозвучить фрагмент. Ви послухаєте, і скажіть, як він називається.
Прийом Софт – аналіз.
На велике поле квадрата записуються індивідуальні думки, а на центральне поле квадрата - загальна думка групи.
Хід прийому:
Вашій увазі на дошці у великому квадраті пропонуються варіанти: Симфонія № 14»Місячна», симфонія №3 «Героїчна», увертюра «Егмонт», Концерт для скрипки з оркестром.
Вчитель: Як називається твір?
Учні: Соната №14 «Місячна».
Вчитель: Правильно, записуємо в маленький квадрат.
Вчитель: Діти  дайте коротку характеристику сонати.
Учні: це душевна драма, що передає стан людини від печальних роздумів через скорботне страждання до бурхливої активності. Тут все як ужитті людей, для яких жити означає боротися, страждати і перемагати. Соната скидається із 3 частин.
Стратегія "Фішбон" .У перекладі з англійської мови fishbone - риб'яча кістка, риб'ячий скелет. Робота зі схемою-таблицею.
Хід стратегії:
А тепер ми створимо модель музичного твору. На столах у вас знаходяться листи № 4. Вам необхідно під час звучання зробити короткий слуховий аналіз епізодів. (Звучить Соната №.14 «Місячна».)
Учні виконують слуховий аналіз твору.
1 ч. Адажіо (повільно,спокійно) Це ніжність ,печаль, роздуми, скорботна сповідь, страждання і безнадія.
2 ч. Алегрето. (помірно швидко)Музика не має визначеності почуттів, оскільки музичні інтонації можна тлумачити як невибагливу грацію, і легкий гумор,і простоту,і загадковість.
3 ч. Фінал. Звучить як буря що змітає все на своєму шляху. Це головна частина сонати і логічне завершення її драматичних подій. Музика фіналу передає хвилювання,збудження, неспокій, тривогу, напруження.
Соната №14 – це невмолимий рух музики від внутрішнього страждання і вибуху відчаю до протесту, до активної дії до перемоги.
Вчитель: Ось і вийде 4 лист календаря, і ми оформляємо 5 Лист календаря.
Вчитель:Правильно, а зараз ми кожну частину зобразимо в кольорі.
Вправа "Музична палітра". Активізує процес слухання музики, сприяє колірному сприйняттю музики.
Виберіть колір, який співзвучний відчуттю в даний момент і розфарбуйте квадрат. (Звучить Симфонія №14.)
Вчитель: Шановні художники - оформлювачі у вас вийшла дуже гарна музична палітра. Які ви вибрали кольори?
Учні: синій, коричневий, оранжевий, фіолетовий, зелений, жовтий….
Вчитель: Дані кольори ви вибрали не випадково. Якщо подивитися таблицю "Колірна гамма" і порівняти ваші "шедеври", то можна зробити висновок, що ви підійшли до роботи творчо, що і слід було довести.
Вчитель: Композитор мав світове визнання, він користувався повагою, мав величезний успіх ,але постійної роботи яка б пронесла йому матеріальний достаток, він не знаходить. Матеріальні труднощі ставали все більш відчутними, але ні бідність ні хвороба не могли зламати мужність цієї великої людини.
Підведення підсумків:
Вчитель:  найкращим пам'ятником цій величній людині  є музика.
Прийом "Асоціативні грона". Учням пропонується підібрати до вихідного слова кілька асоціативних значень. Таким чином, складається логічний ланцюжок.
Шановні розробники календаря у вас на столах знаходяться картки з мудрими думками про музику Бетховена,  прочитайте і виділіть головні слова, таким чином, ми складемо асоціативні грона. (Один зачитує, інший приклеює на лист календаря.)
*            "Душі, які страждають, благородні душі, візьміть собі в супутники цю людину!" Е. Ерріо.
*            “Ты необъятен, словно море,
 Никто не знал такой судьбы…
 Иду сквозь слёзы, кровь и горе
 Я с поколением борьбы”.
*            "Все життя Бетховена, схожа на грозовий день сповнена боротьби." Ромен Роллан
*            "Я ніколи не зустрічав жодного художника настільки зібраного, настільки енергійного і настільки проникливого", Гете.
*            «Він досяг такої небезпечної межі, де мистецтво зливається воєдино зі стихіями, дикими і примхливими».
*            Князів існує і буде існувати тисячі, Бетховен же - тільки один!
*            Учні: Бетховен – благородна душа – неосяжний – грозовий день – проникливий - зливається воєдино зі стихіями – Бетховен один.
Вчитель:  Ось і вийшов останній лист календаря. Настав час зібрати листи календаря разом і зав'язати гарною стрічкою. (Учні збирають календар.)

Підсумок  заняття:
Вчитель: Ви дуже добре попрацювали. Отримане видання ми передаємо в видавнича рада і слухаємо вердикт. (Слухаємо видавничу раду.)
Вчитель:  Оцінки за урок всім 11 балів. Робота в музичній міні-друкарні закінчилася.


4.3.Вальс у творчості Ф.Шопена.
 Контрастність музичних образів.
( 7 клас, урок №15 )
Мета: поглибити знання учнів про творчість Ф. Шопена. Вчити учнів глибоко емоційно сприймати інструментальну (фортепіанну) музику, розуміти та інтерпретувати її зміст.
Вчити розрізняти елементи музичної мови, використані для створення образу. Добиватися виразності виконання фраз у пісні. Розвивати ритмічне відчуття. Формувати потребу сприймати та виконувати високохудожні музичні твори.
 Обладнання: портрет Ф.Шопена, музичний центр, фонохрестоматії для 7 кл.
Оформлення дошки: запис ритмічної вправи, теми уроку, таблиця для порівняння музичних творів.
Хід уроку.
1.      Вхід учнів до класу під звучання пісні „Хай буде так".
2.      Організаційний момент.
а)музичне вітання «Усміхнись до всіх навколо".
б)повідомлення теми і мети уроку.
Вступне слово вчителя:
Діти, тема сьогоднішнього уроку «Вальс у творчості Ф. Шопена та контрастність їх образів". Після цього уроку я сподіваюсь ви зможете розповідати про творчість Ф.Шопена - засновника польської класичної музики, характеризувати його фортепіанну творчість, наводити приклади вальсів Ф.Шопена, що контрастують за своїм образним змістом. Відомий український письменник М Рильський під впливом музики Шопена написав такі рядки:
Шопена вальс... Ну хто його не грав,
І хто не слухав? На чиїх вустах
Не виникала усмішка примхлива
В чиїх устах не заблищала іскра
Напівкохання чи напівжурби
Від звуків тих кокетно - своє вільних,
Сумних, як вечір золотого дня...
3.         Слухання музики.
Щоб ближче познайомитись із творчістю та життям композитора група наших біографів-дослідників підготувала інформацію про нього , тож послухаємо їх.
(Група учнів демонструють підготовлену презентацію)
-  Дякуємо команді біографів. Дивлячись на дату смерті композитора ми бачимо, що помер він передчасно, у розквіті творчих сил. Вмираючи він попросив відвести його серце на батьківщину, Друзі виконали його прохання. У творчості Шопена ніби віддзеркалена вся Польща її народна драма, побут, почуття, краса людини і гуманність, рицарський героїчний характер країни, її думи і пісні. Зараз я пропоную прослухати вам два вальси, я не називаю їх назви і не розкриваю зміст, ви слухайте уважно і самі аналізуйте ці твори. Які образи ви почуєте і за допомогою яких засобів музичної виразності вони розкриваються?
(Звучать вальси ре-бемоль мажор і до-дієз мінор)
-           Що виражає ця музика? Які образи виникли в уяві?
Діти: - Характер першого вальсу жартівливий, в ньому можна почути кумедну скоромовку, чи жваву розповідь про цікаву історію.
-           Другий вальс задумливий, серйозний.
 Вчитель:- Яка будова вальсу до-дієз мінор?
Діти:- твір складається з трьох частіш, в центрі - світлий, мажорний. Крайні частини мінорні.
Після кожної частини створено післямову швидку, витончену й легку мелодію що створює єдиний образ.
Вчитель: - Які елементи музичної мови створюють контраст між двома творами? (Діти разом з вчителем заповнюють таблицю контрастів на дошці)
Елементи музичної мови
Вальс до-дієз
мінор
Вальс ре-бемоль мажор

Лад



Темп



Тембр



Мелодія



Штрих



Динаміка


Вчитель:- Зараз прослухайте ще раз вальс до-дієз мінор і вслухайтесь уважно в його зміст і звертаючи увагу на засоби музичної виразності які допомагають його створити.
(Повторне слухання)
4.Музична грамота. Лад, стійкі ступені ладу.
Вчитель:- Отже, ми з вами говорили про те, що головну роль в створенні контрасту між частинами відіграв лад. Що ж таке лад давайте пригадаємо. Музичний звук має точно визначену висоту, тривалість, силу та забарвлення. Звуки в кожному музичному творі розташовані в певному порядку (системі) що зветься ладом. Одні звуки сприймаються як нестійкі (2,4,6,7) та вимагають подальшого розвитку, інші звуки (1,3,5) більш стійкі, тому здатні створити відчуття повної або часткової завершеності музичної фрази. Найбільш поширеними ладами е мажор і мінор. Мажорна музика здебільшого урочиста і святкова, весела і радісна. В мінорі частіше звучить сумна, драматична музика, хоч це і не завжди так. На дошці записаний зразок гами проспіваємо спочатку гаму потім тризвук.
5.Вокально-хорова робота.
Виконання пісні „Хай буде так", вивчення ритмічного супроводу до пісні.
Повторення пісні та виконання її разом з ритмічним супроводом.
 6. Підсумок уроку.
- Яка тема є головною у творчості Шопена?
- Назвіть жанри фортепіанної музики, до яких звертався композитор.
- Зіставте образи що створив композитор.
-  Які з них найбільше сподобались? Чому?

4.4 Як музика виражає характери людей.
( 2 клас, урок №11 )
 Мета: формувати уявлення про зображальні та виражальні можливості музики, вчитись співвідносити музичні образи з живописними; розвивати ритмічне відчуття,працювати над виробленням вокально – хорових навичок; сприяти  вихованню естетичних смаків.
Обладнання: портрет композитора; дитячі шумові інструменти; музичний центр; портрети «Три подружки»; зображення музичних інструментів.
Музичний матеріал: К. Мясков «Зимонька», Д. Кабалевський «Три подружки», Л.Бетховена «Весела. Сумна.»
Тип уроку: урок поглиблення теми, урок - подорож.

Хід  уроку.
1. Вхід до класу під звучання п'єси Л.Бетховена «Весела. Сумна.» . Організаційний момент.
Бесіда.
Вчитель: - Діти, яка музика зустрічала вас?
- Чому саме з неї починаємо урок?
- На минулому уроці, ми з вами дізналися, що за допомогою  музики можна зобразити настрій людини. Композитор Л. Бетховен відобразив  життя  людини в якому є місце і радості, і суму. А сьогодні ми з вами поговоримо про те, що музика передавати характер людини.
Діти, а яким ви уявляєте характер сьогоднішнього уроку? (веселим)
Тож давайте всі разом весело привітаємось.
2. Музичне вітання: Урок музики у нас запросив усіх у клас
     Привітаймось дружно всі: «до, ре, мі, фа, соль, ля,
     Плесніть діти кілька раз! (учні плескають)
     До роботи все гаразд! (діти плескають)
     Привітаймось дружно всі: «до, ре, мі, фа, соль, ля, сі».
3. Актуалізація опорних знань.
 Вчитель: Яку пісню ми вивчали з вами на минулому уроці? («Зимонька»).
Про що в ній розповідалося? (Про зимові забави дітей)
В таку чудову погоду я вам пропоную здійснити уявну прогулянку до зимового лісу і там порозважатись. Всі згодні? Тоді в дорогу. А поїдемо ми з вами потягом. Всі сіли зручно, спинки вирівняли, ноги на підлозі, руки на колінцях.( Ритмічна гра «Потяг» Вчитель плескає ритмічний малюнок, учні повторюють після нього, з поступовим прискоренням темпу)
I I I , I I П І , І І І І , П П П І , П П І І І , П І П І ,
От ми з вами і виїхали за місто, а навкруги тиша, тільки чути як сонні старі дерева риплять від морозу та вітру. ( вправа «Масаж голосових зв'язок» низький тріскучий, скрипучий звук- штробас).
Довгі та гнучкі гілочки верби вкриті тоненькою кригою здається от – от задзвенять на вітрі і утвориться хор бурульок (Вправа «Артикуляційна гімнастика» діти клацають язиком змінюючи форму рота.)
Ми йдемо до гірки, а в нас під ногами рипить сніг. (Вихідне положення: рот максимально відкритий рухами щелепи вперед і вниз, має форму прямокутника, це положення умовно позначаємо літерою «А». В такому положенні робиться безшумний вдих. Вправа складається із сильної активної вимови приголосних. Кожен звук вимовляється чотири рази. «А»Ш, «А»Ш, «А»Ш, «А»Ш, і т.д. в послідовності ш, с, ф, к, т, п, б, д, г, в, з, ж.)
Спускатись і підніматись на гірку ми будемо голосом, заодно показуючи рукою напрям руху голосу. (Глісандуюча висхідна та низхідна інтонації з переходом від грудного «у» у фальцетний)
А під цим заметом ведмежий барліг. Уві сні ведмідь голодний, він спить і просить, щоб йому дали меду. Вправа «Канючим»
(Х -  штробас) ХХХ А, ХХХ АО, ХХХ АОУ, ХХХ АЕ, ХХХ АЕИ, ХХХ АУО. ХХХАОУИ).
Ми вийшли на галявину, а на ній кущики гілочки, яких скуті кригою, вони от-от зламаються, давайте звільнимо гілочки від криги. Вправа «Від шепоту до крику». (Діти рахують від 1 до 10 починаючи з шепоту закінчуючи 9,10, криком).
А тепер давайте послухаємо і повторимо мелодію вітру, який гуляє поміж дерев. ( Вокальна поспівка).
4. Вокально – хорова робота над піснею
К. Мяскова  «Зимонька»
Вчитель звертає увагу на чітку вимову слів, легкість виконання, вчасне закінчення фраз.
         5. Фізкультхвилинка. Виконуючи пісню повторно діти повторюють рухи пім музику.
6.Слухання музики.
Діти , послухайте, що за дивні звуки чути з лісу.
Це голоси  трьох подружок, які пішли кататися на санках. Давайте з ними познайомимось. Що характер музики може нам розповісти про них. Після слухання музики  перший ряд дасть відповідь на питання: із скількох частин складався музичний твір?; другий ряд – який характер твору?; третій ряд – які музичні інструменти виконували цю музику?
( звучить твір Д.Кабалевського «Три подружки»)
Після слухання діти по черзі дають відповіді на поставлені раніше запитання.
А тепер давайте спробуємо придумати імена цим подружкам.
 - Перша - Плакса,
 - Друга - Злюка,
- Третя - Пустунка.
- Чому такі імена?
  - Тому що характер музики говорить нам про це.
- А чи лише характер музики нам говорить про це? Як композитор ще показав нам трьох дівчаток? За допомогою чого? За допомогою музичних інструментів. – Пустунку - за допомогою флейти, Плаксу - за допомогою скрипки, а Злюку - за допомогою труби. Молодці!
 - А чому композитор показав наших дівчаток саме за допомогою цих інструментів?
 - Тому що забарвлення звучання цих інструментів дуже личить для дівчаток.
 – Пустунка - веселі, грайливі інтонації (флейти)
- Злюка – різкі, недружні інтонації (мідна труба)
- Плакса – інтонації, що плачуть, горюючі, такі, що ображаються, нещасні (скрипка)
- Твір, який ми з вами слухали так і називається «Три подружки. Пустунка. Плакса. Злюка» і написав його відомий дитячий композитор Д.Кабалевський. (Портрет композитора на дошці)
- Ми з вами дізналися як музика може виражати характер людей, а такими їх бачить художник. (Дітям роздаються портрети трьох дівчаток, слухаючи повторно твір, але в іншій послідовності, діти показують портрет, який відповідає певному образу.)
- Настав час вирушати до школи. То ж запрошуємо наших нових друзів до потяга і поїхали. ( Ритмічна вправа «Потяг»)
7. Повторне виконання пісні з ритмічним супроводом. А щоб веселіше було їхати повторимо пісеньку, яку ми вивчали , але із ритмічним супроводом. (Гра «Ритмічна імпровізація» - учням роздаються дзвіночки, брязкальця, бубон, діти придумують свій ритмічний супровід під час програшів у пісні «Зимонька»).
8. Підбиття підсумків уроку. Гра «Шапка Бенуа» ( на голови учням одягаються паперові шляпи різного кольору. Вчитель  дає запитання, на які учень повинен відповісти правдиво: Зелений  - колір нового. Що нового ти дізнався сьогодні на уроці?  Жовтий – колір дружби. Хто найкраще працював сьогодні на уроці? Синій – колір правди. Як ти сам працював сьогодні на уроці?  Червоний – колір творчості. Які творчі завдання ти виконував сьогодні на уроці?)
- За роботу на уроці сьогодні всі отримують по 10 балів.
9. Домашнє творче завдання на вибір: намалювати зимові розваги дітей або виліпити з пластиліну героїнь п'єси «Три подружки».
Діти виходять із класу під звучання музики «Пустунка».




4.5 Позакласний захід для початкових класів.
Сторінками музичного  альбому
Мета: закріпити  й розширити уявлення учнів про нотну грамоту, музичні інструменти; розвивати творчу активність учнів, їх естетичний смак; формувати ціннісне відношення до музичного мистецтва;
Музичний матеріал:   „Навчайте мене музики", „ Пісенька про гаму",  „Веселкова пісня". Музичний фон для проведення конкурсів.
Паяц: Бім-бом, бім-бом
Відкривається альбом
То веселий то ліричний
           Не звичайний, а музичний
 (виходить дівчинка в костюмі Музики і співає пісню Н.Май „ Свято казки ")
Музика: Доброго дня , друзі! Я рада вас усіх бачити. Ви здогадались хто я? Так я Музика. Я чула що ви веселі і невгамовні, а ще любите музику, співати і танцювати. Ось я і завітала до вас, з вами в ігри погратися і розвеселитися, а ще дізнатися що ви знаєте про мене. Я прийшла до вас не сама, а зі своїми помічниками щоб ви познайомилися з ними ближче. А щоб дізнатися хто вони відгадайте загадку.
Для високих звуків щиро
Відчинив свій дім новий
Ключ високий. ( скрипковий)
Він стоїть і легко й міцно
В нотоносця на лінійках
(Виходить скрипковий ключ)
      Ключ С: Я- скрипковий ключ, малята
 Кучерявий, гарний знак
І на нотнім стані, знайте
Я малююся ось так.  
( прикріпляє знак до дошки)
Помічник я вам хороший
 А ще звуть мене ключ соль
 В нотній азбуці музичній
 Я завжди один король.
       Музика: Ноти, що звучали низько
           Відшукали хату близько
          „ Що потрібно вам і хто ви?"
Запитав їх ключ..... (басовий)
Як дізнався то гостинно
Запросив їх на гостину.
(виходить басовий ключ)
Ключ Б: Я- басовий ключ малята
Непримітний, скромний знак
 І на нотнім стані знайте
Я малююся ось так.    
(прикріплює знак до дошки)
      Музика: Колись у нотнім домі
Жили усім відомі
І нам також знайомі
Малесенькі значки
 Сиділи без турботи
 На нотоносці ноти
І по лінійках нотних
 Стрибали залюбки.
 Де живуть ці дивні нотки?
Чи хтось знає де цей дім?
 Розкажи мені мій друже
 Й дітям розкажи усім.
      Ключ С.: Ми на білому листочку
 П'ять лінійок малювали
На лінійках нотки - крапки
По порядку розміщали
 П'ять лінійок на листочку
 Ми назвали нотний стан
 І усі ці нотки-крапки
 Розмістили по місцям.
     Ключ Б. : На лінійці додатковій
                      Збудували ми гніздо
І у ньому поселили
Першу нотку - нотку ДО
        Ключ С.: Ре під першою стрибала
 І гойдалась і сміялась
 Не хвилюйтесь не впаде
 Друга нотка - нотка РЕ.
        Ключ Б. : А на першій лінії
 Повірте ми самі
 Оселили третю нотку
Тобто нотку МІ.
Ключ С. : А поки далі думали
(Задача ж не проста)
 Між першою і другою
 Вмостилась нотка ФА
 Ключ Б.: Спитай ключа скрипкового
 Його новий пароль
Живе на другій лінії
Його сестричка соль
Ключ С. : А потім завітала
На нотний стан здаля
Між другою і третьою
 Наступна нотка ЛЯ.
       Ключ Б. : І вже одноголосно
 Ми вирішили всі
 Що аж на третій лінії
поселим нотку СІ.
       Музика: Ну що ж, зібрались нотки всі
 До, РЕ, М, ФА, СОЛЬ, ЛЯ, СІ,
 На нотоносці дружно
 у рівний сіли ряд
 Тож заспіваймо пісню
 Веселу для малят.
(„Навчайте мене музики")
Музика: Є музика мажорна
Яскрава, промениста
 Повільна чи моторна
Та завжди світла, чиста
 А є мінор- більш тьмяний
 І не такий блискучий
 То мужній, полум"яний
 То лагідний, співучий,
      КлючС:   Давайте глянемо ми діти
           Які є гами в нотнім світі.
Нота ДО : У музичнім звукоряді
 Як на святі маскараді
Так багато різних дам
 І сумних й веселих гам
 Гами виступають радо
 Ступенями звукоряду.
 Нота РЕ : А у гами на початку
 Стоїть тоніка дівчатко
З-поміж подружок своїх
Головніша від усіх
 Нота МІ: Тоніка стійка і вперта
 Каже всім ім'я відверто
 І за цими іменами
 Розрізняють усі гами.
    Нота ФА : Щодо прізвищ, їх бува
Найчастіше тільки два
 То МАЖОР й МІНОР. Завжди
 Знай ці прізвища - лади.
     Музика: Згадали гами і лади
   Тож пісня на їх честь лети!
(„ Пісенька про гаму")
   Нота СОЛЬ : 3 давніх часів спостережливі люди
В звуки вслухались уважно усюди
І примічали красиві й незвичні
 Так інструменти з'явились музичні.
Нота ЛЯ : Вони такі різні, та іноді схожі
Звучати і грізно і лагідно можуть
 І високо й низько, і близько й далеко
Як вибухи грому, як клекіт лелеки.
       Нота СІ: Вони намалюють без пензля картину
 Вони зачарують звучанням людину
 В руках музикантів на знак диригента
 Прокинуться і оживуть інструменти.
Музика: Отже, діти, я познайомила вас зі своїми друзями, а зараз пропоную перевірити ваші знання з музики. А мої помічники допоможуть нам. Я прошу скрипкового і басового ключа вибрати собі команди.(Ключі вибирають дві команди по 7 чоловік)
Вітаємо команду Басового ключа! (оплески)
Вітаємо команду Скрипкового ключа! (оплески)
 Судити наші команди буде шановне журі у складі: (ведуча називає ПІБ членів журі)
Ключ Соль оголоси будь-ласка умови першого конкурсу.
Ключ Соль : Шановні гравці вам роздані малюнки музичних інструментів, відгадавши загадку ви повинні назвати музичний інструмент і показати його малюнок. За кожну правильну відповідь зараховується один бал.
(Музика загадує загадки)
Музика: Молодці команди, впоралися із завданням, а тепер наступний конкурс ″ Шикування нот " і проведе його Басовий ключ.
Басовий ключ: Увага! Перед вами розкладені таблички з нотами, команда яка швидше їх збере і вишикується в правильному порядку отримує 5 балів, команда яка виконає завдання другою отримує 4 бали.
(Під музику команди виконують завдання )
Музика: Я бачу вправні в нас команди, молодці. Наступний конкурс ″ Хто найкраще намалює ключ". Умови конкурсу: учасники команд із зав'язаними очима по черзі повинні підійти до плакату і намалювати ключ своєї команди. Плакат з найчіткішим зображенням отримує 5 балів, не досить розбірливий-4. Нотки допомагайте !
(Звучить музика).
Музика: Молодці діти! За умовами наступного конкурсу вам потрібно написати слова в яких заховані ноти, за кожне правильне слово зараховується 1 бал. А поки команди готуються , ми послухаємо легенди про музику, які ви підготували до нашої зустрічі, (двоє представників від класів розповідають легенди).
Басовий ключ : Час вийшов просимо команди передати листочки з завданням журі, І поки підраховуються бали нотка соль подарує нам  ″Веселкову пісню".
(Звучить ″Веселкова пісня").
Скрипковий ключ: Шановне журі просимо оголосити підсумки.
(Слово надається журі, нагороджуються команди)
Ключ С: Ніжна музика чудова
З нею легше в світі жить
І врочисто обіцяєм
З нею ми завжди дружить.
      Ключ Б. : Ось прийшла пора прощатись
Музика: До побачення діти, до нових зустрічей!
( артисти виходять , забігає паяц )
Паяц :  Бім - бом,  бім - бом,
Закривається альбом
 І веселий і ліричний
 Не звичайний, а музичний.
(Під музику діти виходять із залу.)


4.6 Проект. Музичні Олімпи рідного краю
І.  Мета проекту:
- Формувати в учнів навички пошуково-дослідницької роботи;
- залучення учнів до вивчення культурних традицій , регіональних традиційних свят пісні,музики.
ІІ. Завдання проекту:
- дослідити  регіональні традиційні свята пісні,музики;
- виховання  поваги до народних звичаїв, традицій, духовних і культурних цінностей.
ІІІ. Актуальність теми:
 На наш погляд, проблема є актуальною. Адже сучасна дитина отримує з навколишнього життя значну кількість музичних вражень, але вона не спроможна самостійно розі­братися в них. Тому вона або «пропускає їх повз вуха», сприймаючи лише як звуковий фон, або ж звертає увагу на легку музику, що доволі часто позбавлена змісту, є мало­художньою і не вимагає жодних зусиль для її засвоєння. Нашою групою було зроблено опитування, в процесі якого ми дізналися, що учні школи недостатньо обізнані з мистецькими традиціями нашого району, що й спонукало нас до роботи над проектом.
ІV. Практичне значення теми:
  Практичне значення теми ми вбачаємо в популяризації культурно-мистецьких заходів спрямованих на підтримку розвитку і виявлення творчих здібностей молоді та організацію її культурного дозвілля.
V. Учасники проекту:
- дослідницько-пошукова група: 7 учнів, 1 вчитель.

VI. Термін виконання:
 01.09.2016-01.09.2017р.
VII. Очікувані результати проекту:
Учні:
- отримають знання та навички пошуково-дослідницької роботи;
- отримають досвід  спілкування з різними людьми;
- аналізуватимуть, співставлятимуть факти, докази, знаходитимуть правильні рішення;
- виготовлять буклет "Музичні олімпи рідного краю" та інформаційний бюлетень ";
- поглиблять свої знання про особливості розвитку мистецтва (музичних конкурсів та фестивалів) Мостиського району;
Методи реалізації:
- дослідницько-пошукова робота;
- спостереження;
- групова співпраця;
- практична робота.
Етапи реалізації:
І етап. Підготовчий.
Мета: теоретично підготувати учасників проекту, стимулювати  їх до дослідницько-пошукової роботи, зацікавити учнів майбутнім проектом.
Створення дослідницько-пошукової групи. Організаційне засідання: визначення мети, проблем, шляхів їх вирішення; часу здійснення проекту, необхідних ресурсів, планування роботи.
Навчальне заняття: особливості роботи над проектом.
Колективне обговорення запланованої діяльності.

ІІ етап. Збір необхідної інформації.
Мета: зібрати інформацію для підтвердження  актуальної проблеми; визначити та обговорити методи дослідження та пошуку інформації.
Збір відомої інформації про організацію та проведення музичних фестивалів та конкурсів, матеріалів, що підтверджують актуальність проблеми. Навчання і набуття учасниками дослідницько-пошукової групи досвіду  активної пошукової діяльності. Визначення місць, де можна зібрати інформацію. Опитування  людей.

ІІІ етап. Визначення  напрямів діяльності.
 Мета: узагальнити зібраний матеріал, систематизувати отриману інформацію, визначити ефективні шляхи розв’язання проблем, спланувати діяльність, спрогнозувати  результати роботи, розподілити завдання між учасниками групи, визначити термін реалізації міні-проектів.
Формування і уточнення проблем. Розробка плану дій.


ІV етап. Етап діяльності.
 Мета: Реалізація узгодженого плану дій, здійснення заходів, розроблених на ІІІ етапі.
Алгоритм діяльності:  розповсюдження листівок про сприяння у зборі інформації та надання допомоги учасникам дослідницько-пошукової групи, зустрічі з організаторами та засновниками музичних фестивалів та конкурсів, співпраця з відділом культури і туризму Мостиської РДА.

V етап. Презентація  та оцінювання результатів проекту.
 Мета: узагальнити результати проведеної роботи перед учнями школи, педагогами, батьками; проінформувати про реальні досягнення своєї діяльністі, зробити відповідні висновки про позитивне і негативне.
Алгоритм діяльності: систематизація, узагальнення і оформлення результатів виконання проекту – виготовлення буклету «Музичні олімпи рідного краю»,представлення матеріалів дослідницько-пошукової  групи  на учнівських зборах, конференції, батьківських зборах. Оцінювання результатів здійсненого  проекту відповідно до поставлених завдань. Узагальнення отриманого досвіду, визначення сильних і слабких сторін роботи. Визначення можливостей подальшого розвитку проекту «Музичні олімпи рідного краю».

Музика... Мелодія осіннього листя, яке повільно лягає на землю, звуки пташиного співу, крапель дощу – все це вона поєднує у собі. Музичні твори у всі часи користувались популярністю, адже це величезна жанрова різноманітність, де кожна людина може знайти щось для себе. Як говорив Стендаль: "Музика, коли вона досконала, приводить серце в точно такий же стан, який відчуваєш, насолоджуючись присутністю улюбленої істоти, тобто, вона дає, безсумнівно, найяскравіше щастя, яке тільки можливе на землі." Під музику душа співає і радіє світ, а навколо розцвітає все, адже мелодія переносить нас у такий таємний та водночас близький для кожного момент, де, здається, здійснюються усі найсолодші мрії та бажання.


Презентація з досвіду роботи

https://drive.google.com/open?id=0B9xB3pGSR8ULdDM3Rm9TQk82cnM

Комментариев нет:

Отправить комментарий